Viem, že nasledovné riadky nie sú vhodné pre uverejnenie bez odvahy a čítať bez tolerancie k názoru. Ale i tak, že je jeden čitateľ, ktorý problémy s úrazmi na cestách vidí ináč, ako všetci dopravní odborníci spolu i jednotlivo a dlhodobo.
Práve teraz, keď bilancia dopravnej nehodovosti je horšia, ako vlani, prevládajú názory dopravných odborníkov na sprísnenie dopravnej legislatívy, ktorá vo forme dopravných značiek stálych i neočakávaných kontrol vyznačovanie úsekov najčastejších dopravných nehôd a obmedzovania rýchlosti na istých úsekoch ciest majú byť dostatočnou prevenciou pred nehodami. Teraz k ním pribudnú aj opatrenia súvisiace s vybavením autoškôl a cvičísk a vyššou cenou za získanie vodičského preukazu. To je tak všetko, čo si príslušné orgány štátu v tejto oblasti dopravy môžu dovoliť. Nič viac.
Namieste je ale otázka, prečo majú motorové vozidlá, okrem pretekárskych, dosahovať garantovanú rýchlosť až 200 km/hod i viac, keď povolená na cestách, včítane diaľnic je len 130 km/hod? Znížiť, alebo blokovať tento zbytočne vysoký limit by bol totiž surový zásah do podnikateľských záujmov automobilových koncernov všetkých značiek a kto si to dovolí? Išlo by aj o zásah do slobodného rozhodovania občanov vlastniť vozidlo, aké nemá nik, alebo iný konkurent. Aj keď vie, že na štátnej ceste s takými parametrami vozidla nemá čo robiť.
Ak predaj a držba zbraní podlieha istej regulácii, či pravidlám, kedy do nich vstupuje aj občan, človek, budúci vlastník z hľadiska svojich osobných predpokladov pre držbu zbrane, tak to pre držiteľov vodičského oprávnenia či vozidla neplatí. Veď auto je tiež istý prostriedok na poškodzovanie zdravia a života vlastného i iných. To znamená, že aj vodič, alebo vlastník vodičských preukazov a automobilu má byť psychicky i telesne spôsobilý pre jazdu aj v mimoriadnych momentoch, pokiaľ k použitiu vozidla, ako zbrane nemá dôvod, alebo zámer. Nedávno sa tak predsa stalo v Nice a občas sa spomína frustrovaná žena v Plzni, ktorá na zastávke električky usmrtila 9 osôb, aby za taký čin bola odsúdená k poprave v bývalom Československu a posledná.
Takže si vyberte, či sprísnenie legislatívnych predpisov môže mať vplyv na zníženie nehodovosti, keď existujú aj jednoduchšie, ale v doterajšom svete nerealizovateľné opatrenia. Iste, tie tu uvedené sa vymykajú z demokratického právneho systému, najmä ochrany majetku a osobnosti, no len represia a prostriedky kontroly do budúcnosti nebudú určite stačiť. Nepomôžu ani opakované školenia, predvolávania neporiadnych vodičov, ktorí sa vždy a všade budú ponáhľať za svojimi potrebami aj bez vodičského oprávnenia, ktoré im bolo zadržané po opakovanom prichytení dopravnými policajtmi.
O poriadok a bezpečnosť na cestách nemá štát... ...
áno tak ako to avizoval minister Kaliňák, ...
Celá debata | RSS tejto debaty