Každý režim má svoje priority,nie a všade rovnaké.Ak pred časom v Číne počas kultúrnej revolúcie v každej dedine mali vysokú pec a v nej vyrábali surové železo,aby sa dostali na čelo sveta vo výrobe železa,ak u nás sme vyrábali najviac toaletného papiera“na hlavu“,dostali sme sa v počte vyrobených áut na hlavu tiež najvyššie.
Vetry však vanú z USA,kde už dlhodobo sledujú prední ekonomovia a politici predajnosť automobilov a s ňou spojenou produkciou áut.Ak stúpa spotreba áut je dôvod k optimistickým výhľadom celej ekonomiky,ak nie,potom sa hľadajú také opatrenia,aby sa pokles predaja aut zastavil a oživil.
U nás zavedenie šrotovného malo tiež napomôcť predajnosti áut za istých,finančne definovaných podmienok.Efekt bol síce ale dočasný,časovo omedzený,no dlhodobo sa prejavil skôr retardačne.Tí,čo mali záujem kúpiť si nové auto tak učinili v predstihu a efekt nebol až taký,aký sa očakával.
Automobilový priemysel dlhodobo a i v budúcnosi bude limitovať ekonomické možnosti aj iných odvetví práve pre svoju komplexnosť,ale aj pre svoje vedľajšie účinky.Ktoré odvetvie priemyselnej a dnes už aj HT technologie nehľadí na automobilový priemysel s nádejami,ale aj obavami?Výroba vysokoťažných plechov,plastov,náterových hmôt,tmelov,farieb,pneumatík,elektroniky,ale aj pružín,textílií,zliatín,olejov,mazadiel a v neposlednom rade aj vrstveného skla ,pohonných hmôt sú existenčne závislé na produkcii aut. Ale čo robonika,roboty na montážnej linke,tie tiež niekto navrhol a iný vyrobil.Sú ale aj vedľajšie odvetvia,ktorých účasť na automobilovom priemysle je zrejmá.Výstavba cestných koridorov(dialníc) a s tým spojená výroba betonu a potreba zemných prác veľkého rozsahu a to by v pozitívnom význame vyžadovalo istý stupeň koordinácie činností a termínov.To predsa musia výrobcovia automobilov vedieť,že bez dobrej cestnej siete a servisov,čerpacích staníc nebude spotreba áut rásť.Aj policajti by boli menej zamestnaní vyšetrovaním príčin dopravných nehôd a legislatívni odborníci na nariadenia vymýšľaním,čo ešte zmeniť(napr.lekárničky,reflexné vesty a spory o primeranú rýchlosť tam a inde)Alebo dotlačiť železničiarov,aby na každom priecestí bola signalizácia a závory.Spoliehať sa na konzum vo veľkých mestách Číny je významná,ale nie zásadná pozícia výrobcov automobilov.Rovnako ako v Rusku,kde prednosť bude mať vždy vlak vzhľadom k rozlohe krajiny a nie všade vedie dobrá cesta.
Slovensko,alebo jeho majitelia sú dnes v zložitej situácii vyjadrenej jednoducho vzťahom,počet automobilov vyrobených v istých produkčných krivkách v protiklade s cestnou sieťou na primeranej úrovni,ale aj dôsledkami zo vzťahu plynúcich napr.početnosť parkovacích miest alebo domov v mestách.Vypuklým prejavom tejto disproporcie je pokles záujmu zodpovedných činiteľov a politikov k železničnej doprave s dôsledkami.Vedia,alebo si uvedomujú,že bez dobudovania cestnej siete,ako úlohy štátu je rozvoj motorizmu nemysliteľný.Takže vyjadrené holou vetou dochádza k stretu možností štátu a potrebe všetkých v súkromnej držbe spoločností,ktoré dbajú o zamestnanosť mnohých odvetví.Ide však aj o to,že nedošlo,alebo nedôjde k súladu.Súkromný sektor chce viac,ako môže chudobný štát.
Môžeme si odbehnúť napr.do Japonska,či severských štátov Europy.Japonsko,ako hornatá krajina ležiaca na niekoľkých ostrovoch dáva už dlhodobo prednosť železničnej doprave v prímorskom koridore a my híkame,že majú vlaky schopné jazdiť rýchlosťou 250-280 km/hod. a bezpečne.Sever Europy,teda Škandinávia pre dlhé zimy má tiež isté špecifiká pre využívanie cestnej dopravy.Napr.i to,že na verejných parkoviskách v mestách sú inštalované pulty,kde z verejného zdroja počas nočnej odstavky je možné naštartovať zamrznuté vozidlo.Lepší je však i tam pohodlný vlak v nočných hodinách,čo auto neumožňuje.
Tým bolo povedané skoro všetko,i to,že všade sa treba riadiť podmienkami krajiny,nie len politickou orienáciou,pokiaľ nie je aj krátkozraká.Ak pred niekoľkými mesiacmi oznamovali média,že na železničnej trati neďaleko Nového Mesta nad Váhom bol vybudovaný železničný tunel čím má dôjsť k skráteniu doby cesty medzi Bratislavou a Košicami o 8 minút IC expresu,naraz cestujúci si položili otázku,čo budú robiť so ziskom takej doby,ale aj prečo práve tam,kde vedľa trate je dialnica až do Žiliny.I to je príklad,ako sa dá,keď sa veľmi chce.Iným zázračným činom na ceste k likvidácii tratí i rozdelenej železničnej spoločnosti ŽSR do troch živoriacich spoločností je podpora cestnej dopravy so všetkými problémami Ináč by denne neupozorňovala zelená vlna SRo(sekcia RTVS),kade sa nemá jazdiť pre hmlu,poľadovicu,záveje,havárie,obchádzky a ktoré horské priechody sú neprejazdné pre vozidlá na 12 m dĺžky.
Predsa k tomu,čo je uvedené nebude stačiť nákup nových,moderných a navigáciou vybavenýh vládnych vozidiel naviac opancierovaných za premrštené ceny,aby mali občianske združenia dôvody pátrať o koľko bol nákup vozidiel predražený.Ale železnica patrila vždy k tým najlacnejším dopravným prostriedkom pre tých jednoduchých ľudí.Alebo to bude spôsob,ako podporiť rast počtu cestných motorových vozidiel a zvyšovať dopravnú nehodovosť?
Ale diskvalifikovať železnice je úloha celkom jasná.Dáva menej pracovných príležitostí,je pohodlná a menej závislá od počasia. Ale nad všetkým vládne moc silných automobilových koncernov .A bolo by naivné myslieť,že liberálno-pravicová vláda má záujem držať čosi,ako štátny podnik,keď jej ideologiou je zrušiť všetko,čo patrí štátu a jeho práva ďalej okliešťovať na minimum a podľa toho sa aj chová.Veď vyrobiť stratu nie je až také ťažké zadanie.Stačí nasadiť správne zorientovaných a poučených činiteľov do vedúcich funkcií sľúbiť im štedré odstupné a je po starostiach,to ostatné sa stane skutočnosťou.
moj znamy robil na zeleznici ,isiel ...
Ja prosím,lebo viem o tom len z počutia.... ...
Priatelia dlhé roky to vidím rovnako ...
"lado", mohla by som Ti ešte ...
Cargo uz bolo vzdy v krize. ...
Celá debata | RSS tejto debaty