Hore Váhom, dolu Váho(stavo)m

Výstavba a existencia vodných diel a objektov na horných úsekoch Váhu je i bude i v budúcnosti spojená s podnikom Váhostav n.p. Liptovský Hrádok, ktorý teraz v dôsledku zlého riadenia sa dostal do finančných ťažkostí, pri výstavbe vysúťažených a cielene podhodnotených cien prác na diaľnici D1.Záväzky vo výške 136 mil. € a po lehote splatnosti je, ako už akciová spoločnosť, nespôsobilá zaplatiť svojim subdodávateľom na stavbách vôbec, alebo len vo výške 54,4 mil. € postupne z čoho dostanú banky v plnej hodnote 28,3 mil. € a neodkladne. Ostatní vraj, podľa predstáv predsedu vlády, postupne z budúceho zisku! Ale ten sa dá úmyselne skryť v rôznych nákladových položkách a môže byť aj nulový. Kto spočíta kubíky odvezenej zeminy a tie kilometre, čo kedysi sa ešte dalo. Ale dnes?

Stane sa tak v dôsledku rozhodnutia vlády podnik (či firmu?) reštrukturalizovať a nie uviesť firmu do konkurzu. Rozdiel medzi oboma formami konca je v tom, že za pôžičky ručil podnik bankám zálohovaním svojho imania, kým v konkurze by si veritelia rozdelili „rukou nedielnou a spoločnou“ to, čo by zostalo po bilancii a splatení konkurznej podstaty veriteľom aj s bankami. A akú cenu by mal odhad skutočnej hodnoty firmy, ťažko predvídať.

Akokoľvek a čokoľvek bude NR prijímať na hojenie rán veriteľov podniku s prihliadnutím aj ku 1500 kmeňových zamestnancov vo forme účelového zákona, nebude sa to vymykať z existujúceho rámca spoločenstva, v ktorom aj konkurz (verejná dražba) patrí neodmysliteľne k pilierom, na ktorých stojí systém, do ktorého sme sa pretransformovali od roku 1990.

Ide však o niečo iné, o čom sa zatiaľ nehovorí, alebo nepremýšľa a tým je budúca sociálna istota a existencia práce pre zamestnancov Váhostavu, ale aj budúcnosť vlastného diela, diaľnice D1. Predsa tí zamestnanci napriek neistote a otrasom zo strachu o svoju prácu a rodiny sú pre dielo potrební a rovnako môžu byť zaradení ako teraz na Váhostave. Alebo úseky, ktoré vysúťažil podnik s najnižšou cenou ponuky, budú opustené a diaľnica sa nedobuduje v niektorom z početných náhradných termínov? Určite nie a práce na diele budú pokračovať. Ukáže sa tiež, kto zo subdodávateľov Váhostavu skutočne zanikne v dôsledku vyhlásenej reštrukturalizácie a nedostatku vlastného kapitálu platiť ďalej svojich pracovníkov na stavbe, materiál, energie a odvody, a kto prežil. Ako vždy, najhoršie na tom budú jednotliví živnostníci, vykonávajúci špeciálne práce s vlastnou zodpovednosťou za seba, do ktorej pozície ich dotlačil slobodný podnikateľský systém.

Keď existuje konkurencia, potom by mala NDS ako investor v zapätí odháňať záujemcov o práce na diele všade tam, kde zlyhal Váhostav. Alebo bude stačiť, že vzniklé škody pôjdu na vrub tých, čo ich nezavinili?

Keď pred časom, na začiatku prvých informácií o problémoch tejto firmy znázorňovali médiá schémy o vlastníckych vzťahoch a vlastníctve, na vrcholku pyramídy stál Váhostav a jeho majiteľ Juraj Široký a potom smerom nadol sa vlastnícke účasti rozširovali až skončili u nepoznaných, ale skutočných majiteľoch a tí sú a budú stále v anonymite a tak budú mimo trestnej a majetkovej zodpovednosti za svoje dielo, na ktorom je založený existujúci spoločenský systém chránený zákonmi.

Predsa tržby za práce pre NDS existovali, ale kam boli odvádzané sa občianska verejnosť dozvedieť nesmie, pretože by bola porušená ochrana bankového tajomstva.

Ináč p. Juraj Široký začínal svoju podnikateľské kariéru ako výkonný šéf spoločnosti HC&CS (Harvard Capital &Consulting Slovakia v službách Viktora Koženého. Stačí?

 

Spomínam na Kubu

01.12.2016

Pravidelná linka ČSA z Prahy do Havany mala technické medzipristátie na letisku Montreal a personál letiska už poznal zloženie cestujúcich, ktorí počas neho prezerali výlohy free shopov. Nechtiac som si pri jednom lete do Havany vypočul rozhovor dvoch predavačiek susediacich obchodov. Keď nás uvideli, jedna druhej, pretože bola polnoc, radila aby zatvárala a nečkala, [...]

Vždy ide o peniaze

26.11.2016

Najnovšie a čo obšírne zamestnáva TIS a médiá sú výlohy ministerstva zahraničných vecí na umelecké akcie spojené s našim predsedníctvom v Rade EÚ. Že boli vysoké a presahovali stanovený limit a že odmeny účinkujúcim umelcom a umeleckých telies boli zaplatené mimo základnej dohody, naviac. Zistila to mladá referentka po 8 mesiacoch služby na ministerstve [...]

Na čo sa pán Matišák nepýtal

20.11.2016

Jacques Rupnik v rozhovore s Andrejom Matišákom niekoľko krát opakoval, že „liberálna demokracia je nielen najprijateľnejší, ale aj najdôstojnejší politický systém“ Je to jeho názor a iný mať nemôže aj preto, že prívlastok, liberálny má z pohľadu politológov demokraciu, ako spoločenský systém novšie determinovať, ako slobodnú, od slova liberté. A tak [...]

Msta-S, ruská húfnica, kanón, streľba, bombardovanie, vojna na Ukrajine

Hrabko: Na dianí na Ukrajine sa nič nezmení, kým do toho nevstúpi Trump

23.11.2024 08:26

Pribúdajú politické signály, že by sa mohli začať rokovania o zastavení bojov na Ukrajine. Reálne to však bude až s Trumpom, povedal publicista.

Libanon, Bejrút

Izraelský úder otriasol Bejrútom, na mieste zničenej budovy sú mŕtvi a ranení

23.11.2024 08:05

Niekoľko mŕtvych a ranených si v sobotu skoro ráno vyžiadal izraelský vzdušný úder na obytný dom v centrálnej časti Bejrútu.

Roberta Metsolová

Šéfka europarlamentu Metsolová sa obáva nemeckých volieb, hovorí o populistoch: Koho zvolia sklamaní občania?

23.11.2024 07:50

Metsolová apelovala na proeurópske a proukrajinské strany v Nemecku, aby pred voľbami spojili svoje sily.

vojna na Ukrajine, Bachmut, Da Vinci, Dmytro Kocjubaljo

ONLINE: Rýchlo a zbesilo. Ruská raketa Orešnik doletela k Dnipru za 15 minút rýchlosťou 13-tisíc km/h

23.11.2024 07:15, aktualizované: 08:51

Nová ruská raketa, ktorú Rusko použilo pri útoku na Dnipro, mala šesť hlavíc, každá ešte šesť kusov submunície.