Dávam už len na všeobecnú známosť.

K téme trasovania úseku diaľnice D1 medzi Turanami a Hubovou sa vraciam po mnohých rokoch vypisovania listov mnohým činiteľom len preto že minister dopravy p.Počiatek v sobotných dialógoch vyhlásil, že D1 a v celej dĺžke až do Košíc bude dobudovaná do roku 2019. Nebude prvý, kto sa takto vyslovil už v minulosti ku konečným termínom a určite nebude posledný, kto ich „spresní“. Naviac, hovoril presvedčivo a použil pojem, pozemný variant, teda žiaden tunel popod Korbeľku.

Kto pozná konfiguráciu terénu za Šútovom a úžinu Váhu okolo tunelov do Kraľovian aspoň z okna automobilu pri ceste za výletom do Tatier musí súhlasiť, že ide o koncentráciu všetkých nepriaznivých skutočností, ktoré musí výherca súťaže o pridelenie stavby, rešpektovať. Kto nepotreboval tento úsek prejsť autom i z okna rýchlika mohol vnímať trať, vody Váhu, nádrž Krpeľany, cestu okolo kopca i lom na ťažbu dolomitického piesku. Autor riadkov prechádzal úsekom tejto cesty v minulosti na bicykli mnoho krát a tak to pozná.

Niečo sa v názoroch dopravných špecialistov na trasovanie D1 v tomto úseku pohlo vtedy, keď im starec z obce Šútovo, ktorý na stráňach okolo tunela pasie kozy a barance, povedal, že stráne vždy hrozili zosuvom a pre trasovanie (vedenie) diaľnice sú nevhodné. Stavbárska loby a dopravní experti ho poslúchli a objednali cez ústredný orgán štátnej správy geologický prieskum. Jeho výsledky sú už určite od istej doby známe, no nemôžu zmeniť situáciu na trase počas výstavby diela a náklady, ktoré bude potrebné na dielo vynaložiť. Budú vysoké a rešpektujúce trasu E18 počas výstavby D1.

Je pritom zaujímavé aj to, že experti, ekológovia z EÚ sa viac zaujímali o stav rašeliništia okolo obcí Rojkov a Stankovany a ich budúcnosť, po výstavbe diaľnice ako vlastné dielo v tomto teréne, navyše v pozemnom variante, ktorý určite zmení južné brehy Malej Fatry.

Z hľadiska nevďačnej minulosti treba uviesť, že tunel Dubná Skala bol ešte ako prieskumná štôlňa vŕtaný v čase, keď vtedajší stavitelia a plánovači pripravovali riešenie cesty v tiesňave Váhu medzi Strečnom a Vrútkami pre cestu E18 a tak ide o využitie vybudovanej pôvodného otvoru pre aktuálnu diaľnicu, čo bolo zaujímavé len vtedy Stavbu dialnice bez náväznosti na stavby v tomto priestore tunel omedzuje iným riešením.

Ak by sme mali veriť, že vybudovanie úseku Turany-Hubová v pozemnom variante(akože bez tunela) je konečné, iste je projekčná príprava stavby i v tomto najkomplikovanejšom úseku ukončená a už pôjde o to, ktorá stavebná organizácia predloží reálny návrh ceny stavby, konečný a bez dodatkov. Iste ju všetci už preštudovali. Či dokonale, sa ešte uvidí a následne odôvodní, ale tak, aby cena neprekračovala limit definovaný ministerstvom dopravy.

Návrh riešenia posielaný pred rokmi v listoch na mnohé inštitúcie i menovitým osobám a poslancom, spočíval v tom, aby v tomto úseku bola vybudovaná len rýchlostná komunikácia v šírke 13 m a nie diaľnica v dvojnásobnej šírke a usporené finančné prostriedky použité na podporu, či súčasť podobnej komunikácie z B. Bystrice k diaľnici niekde v dolnom Liptove, či priam v Ivachnovej. a k tomu by bol vybudovaný tunel popod Nízke Tatry. Tým by bolo i stredné Slovensko napojené na diaľničnú sieť východ -západ a vznikla by solídna spojnica smerom sever-juh s vylúčením ťažkého terénu cez Donovaly, najmä v zime pre vozidlá TIR z Poľska na Balkán. Veď od Nitry po B. Bystricu už rýchlostná cesta je vybudovaná a tak potichu, bez veľkej reklamy .

Že by išlo len o marginálny problém lokálneho významu, ako si môže časť čitateľov myslieť, dodávam, že ide o stavbu celoslovenského významu a peniaze, ktoré vždy sú limitujúcim faktorom verejných investícií budú náväzne chýbať niekde inde a viac ako n-tý obchvat Bratislavy popod kopec. Malých Karpát . Z prejavu ministra sme sa ale nedozvedeli, či odborníci pamätali aj na prípojku cca 11 km dlhú cez vodnú nádrž Žilina, cestu E18, trať ŽSR zo závodu KIA v Tepličke. k diaľnici, alebo za uplynulé roky, kedy bola prípojka prisľúbená sa vytvorila iná trasa pre dopravu do a zo závodu pre kamióny, či autovlaky s vyrobenými vozidlami.

Nakoniec len spomienka na časy, keď po dobudovaní diaľničného tunela Branisko a objave finančných machinácií pri jeho stavbe, ktoré neboli a nie sú dodnes vysvetlené a peniaze za nadprácu zúčastnených, sú niekde vo Švajčiarsku. O druhom tuneli sa už vôbec nehovorí. Len dva krát do roka sa spomína, ako teraz, že jeho rúra sa čistí od nánosu výfukových plynov a doporučuje sa motoristom použiť starú cestu cez kopec Branisko. Tunel nie je potrebný, ako ukazuje život a merania frekvencií pohybu vozidiel na tejto časti diaľnice. Lietadlá obsadené manažérmi a politikmi predsa lietajú do Košíc a na bezpečnostné výjazdy policajných jednotiek do Prešova sa lieta helikoptérou. Veď aj tak nie je čo voziť a robotníkov do Bratislavy odvezú nové a luxusné rýchliky za bezkonkurenčné ceny. už od Nového roku. Tam i späť.

Spomínam na Kubu

01.12.2016

Pravidelná linka ČSA z Prahy do Havany mala technické medzipristátie na letisku Montreal a personál letiska už poznal zloženie cestujúcich, ktorí počas neho prezerali výlohy free shopov. Nechtiac som si pri jednom lete do Havany vypočul rozhovor dvoch predavačiek susediacich obchodov. Keď nás uvideli, jedna druhej, pretože bola polnoc, radila aby zatvárala a nečkala, [...]

Vždy ide o peniaze

26.11.2016

Najnovšie a čo obšírne zamestnáva TIS a médiá sú výlohy ministerstva zahraničných vecí na umelecké akcie spojené s našim predsedníctvom v Rade EÚ. Že boli vysoké a presahovali stanovený limit a že odmeny účinkujúcim umelcom a umeleckých telies boli zaplatené mimo základnej dohody, naviac. Zistila to mladá referentka po 8 mesiacoch služby na ministerstve [...]

Na čo sa pán Matišák nepýtal

20.11.2016

Jacques Rupnik v rozhovore s Andrejom Matišákom niekoľko krát opakoval, že „liberálna demokracia je nielen najprijateľnejší, ale aj najdôstojnejší politický systém“ Je to jeho názor a iný mať nemôže aj preto, že prívlastok, liberálny má z pohľadu politológov demokraciu, ako spoločenský systém novšie determinovať, ako slobodnú, od slova liberté. A tak [...]

Kažimír

V procese s Kažimírom bude možno rozhodovať Súdny dvor EÚ, jeho obhajca v tom však vidí naťahovanie

03.12.2024 16:14

Proces s Kažimírom má na Špecializovanom trestnom súde v Pezinku pokračovať v pondelok 9. decembra.

asteroid

Na Zem sa rúti asteroid: Experti predpokladajú, že sa rozpáli nad Ruskom

03.12.2024 15:30

Do zemskej atmosféry vletí asteroid a podľa astronómov našu planétu Zem aj zasiahne.

Seoul / Martial Law / JK Army /

Juhokórejský prezident vyhlásil stanné právo. Armáda zakázala politické strany, pokúsila sa vtrhnúť do parlamentu

03.12.2024 15:15, aktualizované: 17:21

K tomuto kroku sa podľa vlastných slov musel uchýliť, aby bol uchránený ústavný poriadok.