K téme trasovania úseku diaľnice D1 medzi Turanami a Hubovou sa vraciam po mnohých rokoch vypisovania listov mnohým činiteľom len preto že minister dopravy p.Počiatek v sobotných dialógoch vyhlásil, že D1 a v celej dĺžke až do Košíc bude dobudovaná do roku 2019. Nebude prvý, kto sa takto vyslovil už v minulosti ku konečným termínom a určite nebude posledný, kto ich „spresní“. Naviac, hovoril presvedčivo a použil pojem, pozemný variant, teda žiaden tunel popod Korbeľku.
Kto pozná konfiguráciu terénu za Šútovom a úžinu Váhu okolo tunelov do Kraľovian aspoň z okna automobilu pri ceste za výletom do Tatier musí súhlasiť, že ide o koncentráciu všetkých nepriaznivých skutočností, ktoré musí výherca súťaže o pridelenie stavby, rešpektovať. Kto nepotreboval tento úsek prejsť autom i z okna rýchlika mohol vnímať trať, vody Váhu, nádrž Krpeľany, cestu okolo kopca i lom na ťažbu dolomitického piesku. Autor riadkov prechádzal úsekom tejto cesty v minulosti na bicykli mnoho krát a tak to pozná.
Niečo sa v názoroch dopravných špecialistov na trasovanie D1 v tomto úseku pohlo vtedy, keď im starec z obce Šútovo, ktorý na stráňach okolo tunela pasie kozy a barance, povedal, že stráne vždy hrozili zosuvom a pre trasovanie (vedenie) diaľnice sú nevhodné. Stavbárska loby a dopravní experti ho poslúchli a objednali cez ústredný orgán štátnej správy geologický prieskum. Jeho výsledky sú už určite od istej doby známe, no nemôžu zmeniť situáciu na trase počas výstavby diela a náklady, ktoré bude potrebné na dielo vynaložiť. Budú vysoké a rešpektujúce trasu E18 počas výstavby D1.
Je pritom zaujímavé aj to, že experti, ekológovia z EÚ sa viac zaujímali o stav rašeliništia okolo obcí Rojkov a Stankovany a ich budúcnosť, po výstavbe diaľnice ako vlastné dielo v tomto teréne, navyše v pozemnom variante, ktorý určite zmení južné brehy Malej Fatry.
Z hľadiska nevďačnej minulosti treba uviesť, že tunel Dubná Skala bol ešte ako prieskumná štôlňa vŕtaný v čase, keď vtedajší stavitelia a plánovači pripravovali riešenie cesty v tiesňave Váhu medzi Strečnom a Vrútkami pre cestu E18 a tak ide o využitie vybudovanej pôvodného otvoru pre aktuálnu diaľnicu, čo bolo zaujímavé len vtedy Stavbu dialnice bez náväznosti na stavby v tomto priestore tunel omedzuje iným riešením.
Ak by sme mali veriť, že vybudovanie úseku Turany-Hubová v pozemnom variante(akože bez tunela) je konečné, iste je projekčná príprava stavby i v tomto najkomplikovanejšom úseku ukončená a už pôjde o to, ktorá stavebná organizácia predloží reálny návrh ceny stavby, konečný a bez dodatkov. Iste ju všetci už preštudovali. Či dokonale, sa ešte uvidí a následne odôvodní, ale tak, aby cena neprekračovala limit definovaný ministerstvom dopravy.
Návrh riešenia posielaný pred rokmi v listoch na mnohé inštitúcie i menovitým osobám a poslancom, spočíval v tom, aby v tomto úseku bola vybudovaná len rýchlostná komunikácia v šírke 13 m a nie diaľnica v dvojnásobnej šírke a usporené finančné prostriedky použité na podporu, či súčasť podobnej komunikácie z B. Bystrice k diaľnici niekde v dolnom Liptove, či priam v Ivachnovej. a k tomu by bol vybudovaný tunel popod Nízke Tatry. Tým by bolo i stredné Slovensko napojené na diaľničnú sieť východ -západ a vznikla by solídna spojnica smerom sever-juh s vylúčením ťažkého terénu cez Donovaly, najmä v zime pre vozidlá TIR z Poľska na Balkán. Veď od Nitry po B. Bystricu už rýchlostná cesta je vybudovaná a tak potichu, bez veľkej reklamy .
Že by išlo len o marginálny problém lokálneho významu, ako si môže časť čitateľov myslieť, dodávam, že ide o stavbu celoslovenského významu a peniaze, ktoré vždy sú limitujúcim faktorom verejných investícií budú náväzne chýbať niekde inde a viac ako n-tý obchvat Bratislavy popod kopec. Malých Karpát . Z prejavu ministra sme sa ale nedozvedeli, či odborníci pamätali aj na prípojku cca 11 km dlhú cez vodnú nádrž Žilina, cestu E18, trať ŽSR zo závodu KIA v Tepličke. k diaľnici, alebo za uplynulé roky, kedy bola prípojka prisľúbená sa vytvorila iná trasa pre dopravu do a zo závodu pre kamióny, či autovlaky s vyrobenými vozidlami.
Nakoniec len spomienka na časy, keď po dobudovaní diaľničného tunela Branisko a objave finančných machinácií pri jeho stavbe, ktoré neboli a nie sú dodnes vysvetlené a peniaze za nadprácu zúčastnených, sú niekde vo Švajčiarsku. O druhom tuneli sa už vôbec nehovorí. Len dva krát do roka sa spomína, ako teraz, že jeho rúra sa čistí od nánosu výfukových plynov a doporučuje sa motoristom použiť starú cestu cez kopec Branisko. Tunel nie je potrebný, ako ukazuje život a merania frekvencií pohybu vozidiel na tejto časti diaľnice. Lietadlá obsadené manažérmi a politikmi predsa lietajú do Košíc a na bezpečnostné výjazdy policajných jednotiek do Prešova sa lieta helikoptérou. Veď aj tak nie je čo voziť a robotníkov do Bratislavy odvezú nové a luxusné rýchliky za bezkonkurenčné ceny. už od Nového roku. Tam i späť.
Celá debata | RSS tejto debaty