Suma konkrétnych previnení p.R.Bezáka ,ešte nedávno arcibiskupa svätej cirkvi
rímskej ,ktoré sa konečne dostali na verejnosť a ktoré sa opakovane objavili v médiách iste
nepochádza z vatikánskych úradných miest tejto cirkvi, ale zo Slovenska ,presnejšie od
zástancov starých skostnatelých poriadkov, ktoré by mali byť modernizované, veď už žijeme
v XXI .storočí. Pozitívne je však to, že úradné miesta KBS, iste zo súhlasom Kongregácie
biskupov vo Vatikáne ich zverejnili a tým, po rôznych protokolárnych zákazoch má možnosť
nielen katolícka, ale aj občianska verejnosť niečo sa dozvedieť, čo mu priťažilo
i o vnútorných pomeroch a kanonickych princípoch, ktoré platia až doteraz.
Pokiaľ by divák, či poslucháč alebo čitateľ pozorne vnímal, čo mu písmo
Kongregácia v otázkach kladie za vinu a pýta sa ho, aj ten najvernejší príslušník svätej cirkvi
rímskej, pokiaľ bezmedzne neverí svojim dušpastierom sa pýta, či jednotlivé otázky na
p.R.Bezáka sú tak závažné, že ho pápež Benedikt XVI musel odvolať z funkcie a čo nebýva
jav tak častý.
Malým krôčikom, ale vo fungovaní svätej cirkvi rímskej mimoriadne ojedinelé bolo
samotné zverejnenie otázok i odpovedí. Jedna však z nich, týkajúca sa ľudí okolo neho(okrem
platu p.Huščavovej) bola nešťastná už v tom, že ich všetkých nevymenil, občiansky neodvolal
v cirkevnej viere(aj taká musí existovať),že ide o ľudí čestných. Čo ak práve tí, čo ho
obklopovali, keď p.J.Sokol odišiel do dôchodku začali sa obávať, že pri audite o majetkových
pomeroch a vzťahoch v kúrii, ktorý objednal práve p.R.Bezák nedôjde sa aj na ich spoluúčasť
na machináciách pri novej parcelácii cirkevných majetkov medzi nitrianskou a trnavskou
diecézou, z dôb J.Sokola .A tak sa dali do služieb donášania na jeho chovanie viac občianske
a preto blízke jeho farníkom To naznačuje, že i nábožný ľud očakáva isté procedurálne
zmeny. Možné by bolo v tej súvislosti dobré vedieť viac o tom, ako sa vzájomne ráčili biskup
a kardinál v Nitre s nadriadeným arcibiskupom v Trnave.
V dejinách svätej cirkvi rímskej boli príbehy, ktoré vážne rozkývali jej stabilitu
Petrovej skaly i občiansku vážnosť. A nie je zanedbateľné to ,že k podobnej udalosti
dochádza v malej, ale fundamentalisticky sa tváriacej a udržiavanej farnosti.
Veď v roku 1415 bol do Kostnice predvolaný rektor pražskej univerzity Ján Hus, aby
pred koncilom zodpovedal sa za svoje prednášky, ktoré sledovali príslušní cenzori už od roku
1411 začo bol exkomunikovaný a 6.7.1415 aj upálený .To ešte išlo, bola taká cirkevná prax,
pomýlených naprávať pálením. .No vlna, ktorá sa zdvihla v zemiach koruny českej a ktorú
nazývajú historici dodnes dobou husitskou bola vojnou so všetkými dôsledkami a prejavmi
vojny na oboch stranách konfliktu.
Keď o 100 rokov neskôr 31.10.1517 pribil na dvere chrámu vo Wittenbergu
augustiánsky mních M.Luther 95 výpovedí o mravoch, ktoré v cirkvi zavládli v radách jej
predstaviteľov so žiadosťou o učenú dišputu ,tej vyhovené nebolo. Možno by bol skončil ako
Ján Hus, upálením, ale svetská moc ho kryla pred prenasledovaním a cirkevnou žalobou.
Dôsledkom bol vznik reformovaných cirkví, ktoré sa oddelili od matky(Kalvín, Melanchton,
Wiklef).Vtedy išlo o problémy ideologické, o výklad Písma svätého, ale aj praktické spojené
s predávaním odpustkov, teda hromadením prostriedkov na výstavbu chrámov, ktorých
nádhera pri biede chudobných ľudí udivuje nás dodnes.
Je ešte jedna z iných zasluhujúca okolnosť Kto a kedy ľudsky navrhol R.Bezáka,
mnícha rehole redemptoristov práve na funkciu arcibiskupa po odídenom J.Sokolovi, keď
v tých časoch bola do Bratislavy preložená i arcidiacéza? To by sa dalo pochopiť, ale na jej
čelo bol menovaný S.Zvolenský, práve človek z okolia J.Sokola. Nemal práve on záujem
prevetrať staré a osvedčené majetkové praktiky v Trnave?
Otázok je iste viac a budú pribúdať. To nie je už XV, či XVI storočie, kedy
selektované správy roznášali poslovia na koňoch a o ich obsahu sa mohli dozvedieť len
osoby znalé písma a im určené. Ľud pospolitý sa dozvedal len od svojich kňazov z kazateľníc
v kostoloch a len to ,o čom rozhodla cirkevná vrchnosť- Moc svätej cirkvi rímskej bola u nás
absolútna a báli sa jej i panovníci, či vladári.
Pán F.Mikloško, ako laik vedel skôr, ako sa uverejnili závažné otázky na chovanie
a názory R.Bezáka, ako dopadne ,keď sa sám nevzdá pontifikátu arcidiacézy a teraz čaká, ako
sa vyjadril pred médiami, na jeho rehabilitáciu. Želajme mu dlhé roky života v zdraví
fyzickom i duševnom, aby vedel o čom hovoril v roku 2012 i s bratom Jozefom. Ten totiž
ešte v čase, keď o dôvodoch odvolania médiá nevedelo nič, povedal ,že návrh pochádza zo
Slovenska, pretože sa týka takých detailov z dní R.Bezáka, že vo Vatikáne o nich nemohli
vedieť nič. Takže sme doma.
Zjavne pre KBS neplatí, že čo sa ...
Celá debata | RSS tejto debaty