Pred časom zaslal som písomne do redakcie názor s príznačným nadpisom:“Posledný pokus“,pretože som myslel,že všetkému je koniec a dotýkal sa problematiky prípravy dialnice v úseku Dubná Skala –Ružomberok pProces výhrad zo strany dôležitých bánk a súhlasu s pôžičkou od EIB pokračuje.Aj preto môj názor aj keď sa zdal,že má oneskorenie, nie je márny.Zmenili sa síce úradné dôvody výhrad k trasovaniu tohto úseku a ako píšu redaktorky p.Vávrová a Kucejová naši činitelia majú v Bruseli odpovedať na inpertinentné otázky ako budú chránené vzácne živočíchy a rastliny v trase dialnice a ako sa budovatelia vysporiadajú so vzácnym rašelinišťom pri Rojkove
Moje výhrady neboli odborné z hľadiska ekologického a nedotýkali sa ochranej siete územia jedinečné,ale majúce dopad na výšku rozpočtových nákladov stavby čo hlavne znepokojuje dotknuté orgány a bánky.Sporným podľa môjho názoru ostáva stále úsek Turany-Hubová pre ochranárov,no realizačne náročným je stále celý úsek už od Dubnej Skaly až po Ružomberok.
Úsek od možného vyústenia tunelového tubusu pri Dubnej Skale,až po Kraľovany včítane Turian poznám dôverne z dôb,keď som na území severného Turca(na Vrútkach )žil a prešiel ho pešo aj niekoľko krát.Aj preto pochybujem,či mapy,ktoré použili projektanti pre návrh trasy dialnice v tomto úseku mohli plasticky a zodpovedne vypovedať o čo pôjde,pretože mapy aj špeciálne nezodpovedajú reálnej skutočnosti v osídlení,koncentrácií obcí a miest a o počte roztrúsených vidieckych sídiel a objektov..
Preto som od prvopočiatku,keď istý dr.J.Mesík radil v Pravde ako obísť všetky grúne Malej Fatry(Holý,Pokladný) a viesť trasu cez Domašín som sa začal o budúce dielo zaujímať a viac.Vo vedomí čo poznám, navrhol som,aby v úseku Dubná Skala až po Ružomberok bola vybudovaná len dvojprúdová rýchlostná komunikácia,ktorá by rešpektovala aj ohľady na požiadavky ekologických odborníkov a ušetrené financie vložiť do stavby taktiež rýchlostnej cesty od Banskej Bystrice po Ružomberok(Ivachnovú)tunelom popod masív Nízkych Tatier.Veď každoročné problémy so zimnou prevádzkou zo severu na juh sú stále v pozornosti dopravákov až tak,že časť prepravy vedú cez české komunikácie a Rakúsko.
Písal som to Ing.I.Chomovi,riaditeľovi NDS a splnomocnencovi vlády SR i poslancovi NR S.Janišovi,ktorý žije v Martine ,no neozvali sa.Preto som písal do Pravdy už aj preto,že kedysi názor dr.J.Mesíka v Pravde našiel miesto.
Ak teraz odborníci z UK navrhujú realizovať tunel od Krpelian popod rezerváciu Korbeľka až do Ľubochne v dĺžke cca 6,5 km potom sa treba pýtať akým procesom prípravy prebiehali práce na trasovaní tohto úseku,keď až teraz sa začali vynárať pripomienky a poznámky k dielu v tomto úseku a z pohľadu ochranárov.
Pretože za predchádzajúce roky práce prešiel som nespočítateľne mnoho krát úsek Žilina – Prešov(a ďalej) môžem vysloviť názor,že diskutovaný úsek Dubná Skala-Ružomberok je vysoko náročný na stavebné práce,ich rozpočet a teraz sa k tomu priradili aj výhrady ekologické,pretože aj pravá strana Váhu od Ľubochne po Stankovany je rašelinisko a súvisí iste s Rojkovom na ľavej strane Váhu.
Človeka trápi nielen to,ako ľahkovážne poletujú vo vzduchu miliardy,ktoré treba získať,aby ich budúcich 30 rokov splácali naši potomkovia,ale že tie prostriedky bude treba vytvoriť prácou.Stav v príprave stavby sa zredukoval na peniaze,ich získanie,nie na technickú náročnosť úseku.Je to iste aj preto,že banky,ako obchodníci s peniazmi vidia za takou sumou zisk,ktorý im bude garantovať vláda SR.takže bez rizika,len dať dokopy takú sumu.To je hlavný problém.
Celá debata | RSS tejto debaty