Ako známkovať reformátorov školstva?

Správa ministra  školstva p.Čaploviča o stave nášho školstva iste nie je samoúčelná, teda taká výročná, ale dôvodná pre stav, do ktorého školstvo voviedli postupne naši reformátori na základe nespokojnosti s minulým stavom a hlasom z davu, aby každý mohol študovať čo chce. Stalo sa.

Jednou z prvých zmien bola slobodná voľba vzdelávania, systém škôl, zrušenie pôvodnej skladby vyučovacích predmetov, zbavenie sa nepohodlných učiteľov zaťažených starým myslením, povýšenie odborných učilíšť na stredné odborné školy, nárast počtu fakúlt na existujúcich vysokých školách, zmena ich názvu i nové vysoké školy podľa želania, nie podľa potrieb aj keď odôvodnených záujemcami o posty dekanov i rektorov a ľudí okolo nich.

Dnes zástupcovia podnikateľských spoločností požadujú, aby rástol počet vzdelaných remeselníkov vzdelávaných v príslušných školách, či učilištiach, možno s iným názvom, no plánovite, podľa potrieb(bŕŕ, aké odporné slovo plánovité a v tržnom prostredí) Kto si pamatá,  alebo bol priamo pri tom, že existovali smerné čísla pre počet jednotlivých druhov remeselníkov, ale aj pre počet prijímaných študentov na vysoké školy? Dodnes tí, čo sa nedostali do vzdelávacieho procesu pre nedostatok schopností, alebo talentu sťažujú si na režim, že ich diskriminoval za politickú orientáciu ich rodičov, alebo chodenie do kostola a majstri pera využívali dlho tieto vzdychy ako doklad o podobe minulého režimu. Áno bol výber, ale len pre štúdium na zahraničných vysokých školách, ale aj tam platilo, že len jeden z rodiny mohol

Centrálnym orgánom pre vydávanie smerných čísiel prijímania mladých ľudí do škôl bola na základe smerníc o raste národného hospodárstva Slovenská plánovacia komisia a dnes chce podobnú funkciu stanovovania smerných čísiel(možno, že z dôvodov politických sa to celé  bude menovať ináč) vykonávať isté konzorcium veľkopodnikateľov a ich firiem Problém bude v tom, že ako sponzori škôl, prípadne priamo ich zriaďovatelia budú vykonávať istý tlak, ako by mali podľa nich školy vyzerať. Ale i tak v učňovskom školstve, keď vačšie firmy  mali svoje OU bude to návrat k tomu, čo tu už bolo v minulosti. Aj preto treba súhlasiť s tým, že každé učilište bude mať inú podobu. špecifickú ,spojenú s výrobným programom firmy. No problém bude v tom, že tieto bohaté firmy budú to presadzovať cez zriaďovateľa, teda štát, pretože doteraz v novom zriadení sa zbavili všetkých činností ktoré nesúvisia priamo s programom firmy a chcú mať hotovú pracovnú silu. Podielať sa  to áno, ako vo futbale, či hokeji a hovoriť do všetkého., čo sa im nezdá. .Takto môžu kritizovať štát, že robí pre nich málo.

Iný je problém vo výchove vysokoškolsky vzdelaných odborníkov, kde už teraz žiadajú podnikatelia hotových špecialistov vyhovujúcich ich potrebám, ktorí si rovno zo školy sadnú na konkrétnu stoličku v ich  zariadení, no aby mali prax a ovládali cudzie jazyky(aspoň dva).I to svedčí, že o výchovu za vlastné prostriedky záujem  nemajú.

Kedysi a dávno podielal som sa na vyhodnotení istej odbornej ankety, ktorá by i dnes mala svoj význam. Išlo o špecifickú oblasť, ako dosiahnuť, aby študenti technických smerov boli schopní absorbovať sumu narastajúcich informácií a práve v odboroch, ktoré na vysokej škole študujú.. A tam, na rozdiel od dnešných požiadaviek podnikateľov dospeli sme celoštátne k zhode, že sumu informácii treba koncentrovať, zbaviť špecifických znakov a tak, aby zostali len bázické informácie, definujúce príslušný odbor a nie hotových, špecificky orientovaných odborníkov, ktorí po strate pracovného miesta z dôvodov rôznych nenájdu odpovedajúcu pozíciu v okruhu svojho bydliska, či štátu V dnešnej podobe takto odchádzajú naši do cudziny a k nám sa nik až tak nehrnie .náznak, že by sa to zmenilo neexistuje.

Aj preto dnešní radcovia i poradcovia by mali vziať do úvahy škody, ktoré zavinili reformátori vzdelávacieho procesu tým, že ich nápady viedli k produkcii ľudí nevhodných pre aktuálny trh práce ale aj pozitíva z minulosti, keď síce bolo menej demokracie, ale boli aj pracovné miesta.

 

W  O W

Spomínam na Kubu

01.12.2016

Pravidelná linka ČSA z Prahy do Havany mala technické medzipristátie na letisku Montreal a personál letiska už poznal zloženie cestujúcich, ktorí počas neho prezerali výlohy free shopov. Nechtiac som si pri jednom lete do Havany vypočul rozhovor dvoch predavačiek susediacich obchodov. Keď nás uvideli, jedna druhej, pretože bola polnoc, radila aby zatvárala a nečkala, [...]

Vždy ide o peniaze

26.11.2016

Najnovšie a čo obšírne zamestnáva TIS a médiá sú výlohy ministerstva zahraničných vecí na umelecké akcie spojené s našim predsedníctvom v Rade EÚ. Že boli vysoké a presahovali stanovený limit a že odmeny účinkujúcim umelcom a umeleckých telies boli zaplatené mimo základnej dohody, naviac. Zistila to mladá referentka po 8 mesiacoch služby na ministerstve [...]

Na čo sa pán Matišák nepýtal

20.11.2016

Jacques Rupnik v rozhovore s Andrejom Matišákom niekoľko krát opakoval, že „liberálna demokracia je nielen najprijateľnejší, ale aj najdôstojnejší politický systém“ Je to jeho názor a iný mať nemôže aj preto, že prívlastok, liberálny má z pohľadu politológov demokraciu, ako spoločenský systém novšie determinovať, ako slobodnú, od slova liberté. A tak [...]

Island Reykjanes Sundhnúksgígar erupcia láva

FOTO: Vulkanický systém na juhozápade Islandu sa opäť prebudil k životu

21.11.2024 11:00

V danej lokalite ide už o siedmu erupciu od decembra minulého roka.

sarmat

Kyjev: Rusko prvý raz zasiahlo Ukrajinu medzikontinentálnou balistickou raketou. Strela môže niesť aj jadrovú hlavicu

21.11.2024 10:39, aktualizované: 11:19

Rusko už na Ukrajinu páli Ukrajinu aj medzikontinentálnymi balistickými raketami

Matúš Šutaj Eštok

Šutaj Eštok založil špeciálny tím. Má preveriť darovanie techniky Ukrajine. Podľa Naďa sa minister len snaží prekryť svoje problémy

21.11.2024 10:28, aktualizované: 11:54

Prešetrovať má rozhodnutia vtedajších predstaviteľov rezortu obrany a členov vlády.