Už by malo ísť o definíciu, čo treba chápať pod pokrokom. Nie je totiž definične jasný, najčastejšie preto, že pokrok sa spája s predajnosťou produkcie, s percentami rastu spotreby čohokoľvek a s rôznymi marketingovými trikmi majúcimi vplyv na chuť vymeniť byt, dom, štvrť, nábytok, školu pre podľa rodičov nadané dieťa, nemocenskú poisťovňu i zamestnávateľa, manželku, či manžela.
Aj preto najmä spotrebný predmet má byť po 2-3 rokoch nahradený iným síce s rovnakou funkciou, ale už neopraviteľný, ak náhodou zlyhal funkčne. Nie sú náhradné diely, tento typ sa už dávno(!) nevyrába, doporučujeme vám kúpiť nový spotrebič, pračku chladničku, TV prijímač, hodinky, mobil, či kreslo, alebo koberec
Keď teraz istá komerčná TV stanica vybubnovala, že klimatizačná jednotka v budove Národnej rady je v katastrofálnom stave, no peniaze na zakúpenie novej v pláne nie sú, hrozí zastavenie možnosti v budove pracovať. K výmene sa hlási aj poslanec I. Štefanec, ktorý argumentuje sťažnosťami svojich kolegýň, poslankýň, ale aj kmeňovými zamestnankyňami úradu, pretože stav v krátkom čase môže dospieť ku kolapsu práce celej inštitúcie. A to si tento mladý a chudobný štát s dlhodobými finančnými záväzkami voči bankám vo výške 56 mld. € nemôže dovoliť.
Experti z radov znalcov klimatizácie vyslovili už vopred ortieľ, že všetko bude treba v budove modernizovať, pretože jednotka po 19 rokoch prevádzky je zrelá na výmenu. Odhadli to na 500-600 tis. €, čo iste nie je konečná suma. Každý, kto by chcel veci pomôcť možno s výmenou opotrebovaných častí jednotky vo forme náhradných dielov by bol odmietnutý, ako spiatočník, nepriateľ pokroku a tmár. Ale to je vo všetkom, čo nás obklopuje a čo v konečnom dôsledku prechádza cez obchodné pulty k spotrebiteľovi.
Ale to je vo všetkom, čo nás obklopuje a vytvára pocit, že pomáhame pokroku, ak budeme kráčať s duchom doby, rešpektujúc reklamné slogany a produkujúc nepredstaviteľné množstvá odpadov, ktoré by byť nemuseli, keby sme poslúchali viac zdravý rozum a menej konzum, ako značku kvality. Vie vôbec niekto z environmentálnych aktivistov, koľko plastov najmä PET fliaš sa dováža, aby sa zmenili na odpad, koľko vrstvených obalov na mlieko, koľko plechovíc na nápoje s argumentmi, že tak si to želá kupujúci a obchod mu vychádza v ústrety.
ZMOS vydalo brožúrku a jeho aktivisti chodia po Slovensku, kde chcú najmä u školskej mládeže vzbudiť záujem o separovanie odpadov, ktorý by práve zásluhou predajcov a podnikateľských skupín, ktoré v mene pokroku ovládli postupne náš trh a vedú nás k vysokej spotrebe obalových materiálov mal poklesnúť
V brožúrke sa píše, že plasty na svoj prirodzený rozklad vo voľnej prírode potrebujú asi 500 rokov, sklo 4000 a kovy 20-100 rokov. Ale to nik z generácie, ktorá tak štedro mrhá prírodnými zdrojmi nedožije .Doterajšie rezultáty o vzťahu k produkcii toho, čo by pri väčšej ohľaduplnosti mohlo slúžiť dlhšie, sú vždy zdržanlivé, spoločensky indiferentné, aby nepoškodili pokrok tvorený zvýšeným konzumom a teda potrebou rastu produkcie. Už viackrát som v súvislosti s nárazom lietadiel v NY do budov WTC pripomenul prvú reakciu vtedajšieho prezidenta USA p. G.Busha, ktorý popri frázach o ľútosti nad stratou najschopnejších ľudí, ktorí v budovách pracovali a tých, čo zachraňovali, o tom, že páchatelia budú potrestaní nezabudol sa vyjadriť aj k najvážnejšej otázke dňa, aby ľudia nezabudli kupovať, míňať, pretože to je základ prosperity USA a i existencie. Ale tento fenomén našej doby trvá do dnešných dní, keď vidíme a cítime že to nemôže pri dnešnom tempe dlho trvať, že život na dlh sa jedného dňa musí skončiť a grafy, kto je komu vo svete dlžný a prečo ten dlh začal byť neudržateľný musí doznať riešenia.
A nakoniec si zopakujme, či pokrok v takej podobe, ako sa zmenil na konzum a produkciu odpadov môže pokračovať a či to je jeho pozitívna črta našej budúcnosti.
Celá debata | RSS tejto debaty