Namiesto toho, aby automobilový priemysel smel vyrábať autá s max. prevádzkovou rýchlosťou dovolenou zákonom v mnohých civilizovaných krajinách sveta 130 km/hod a vládne a služobné aj vyššou, podľa uváženia, štátna moc nabaľuje na dovolený limit všelijaké taktiež zákonom ošetrené rôzne reštrikčné zákazy. Vidno, že moc štátu je závislá na výrobe automobilov a jej prevádzku skryto a tvári sa, že jej ide o ochranu ľudí na cestách a ochranu majetku ľudí ktorých domy a ploty zavadzajú a stoja popri rušných ciest a len nedisciplinovaní vodiči spôsobujú problémy pre poisťovanie majetku, ktorý poškodili.
Automobilizmus ako fenomén modernej doby nesie so sebou celý rad produkcie, ktorá je neoddeliteľná od aut. A ktoré zamestnávajú ľudí a čo zákonodarcovia vo vleku výrobcov aut prikazujú používať dôvodne i menej dôvodne. Oleje, mazadlá, pohonné hmoty, nemrznúce kvapaliny do ostrekovačov, ale aj na kľúčiky do zamknutých dverí, letné i zimné pneumatiky s presne definovanou lehotou výmeny lekárničiek, reflexné vesty i čoraz zložitejšia kontrola spôsobilosti auta vyjsť na verejnú cestu. Najnovšie i navigačný systém GPS, aby vodič nezablúdil, alebo nebol schopný naštudovať trasu podľa automapy pred cestou, ktorú nepozná, ochrana pred krádežami auta vo forme čipu, ktorý hlási majiteľovi, kde sa nachádza jeho auto, alebo znemožnenie naštartovať auto vodičovi, ktorý má istý obsah alkoholu v dychu.
Ale aj na druhej strane, orgánom kontroly a represie bolo potrebné priradiť veľa zmien, od typu ich vozidiel, majákov, radarov i antiradarov a ďalších o ktorých sa nemajú vodiči dozvedieť.
Nedá sa vynechať rast metód výcviku budúcich vodičov i s poklesom veku pre vydanie vodičského oprávnenia na 17 rokov. Vieme koľko nových vodičov, ale aj aut pribudne týmto demokratizačným opatrením, keď to porovnáme s tým, že voliť môže človek len od 18 rokov. A presne v deň, kedy ho dosiahne. Či viesť vozidlo (aj keď v prítomnosti osoby staršej a skúsenej)je menej zodpovedné, ako vyberať osoby pre riadenie štátu či motorového vozidla.
Účelovo, ale nepresne sú zo strany dopravnej polície uverejňované údaje o počtoch mŕtvych, zranených i dopravných nehodách v istých časových intervaloch, z ktorých sa usudzuje všeličo, podľa potreby. Nikdy sa ale údaje nespájajú s pojmom početnosť dopravných nehôd. Verejnosť je informovaná len o počtoch, bez vzťahu k skutočnosti, koľko motorových vozidiel v definovanom intervale po cestách, či v úseku prešlo. S pribúdajúcimi počtami vozidiel na cestách je to informácia nepresná, bez kvalifikovanej výpovednej hodnoty.
V súčasnosti prebieha na Slovensku osvetová kampaň o tom, čo nové, prísnejšie zmeny do prevádzky motorových vozidiel na cestách prinesú. V rýchlosti, v obsahu alkoholu v krvi vodiča(aj keď nehodu nespôsobil), počte dopravných priestupkov v posledných 5 rokov a čo má prispieť k poriadku na našich cestách v súlade s európskymi zvyklosťami.
Všetko a nič, čo bolo uvedené nebude viesť k zmenám chovania vodičov na cestách s vozidlami, ktoré sú schopné vyvinúť rýchlosť 230 km/hod v priebehu 4 sekúnd. O tom sa hovoriť nesmie, nemôže pretože by sa to dotklo záujmov výrobcov automobilov podobne ako iných, kde osvetové reči vládnych činiteľov sú len reči, ktoré sa vážne brať nesmú.
Celá debata | RSS tejto debaty