Učiteľ má byť učiteľom i dnes!

27. januára 2016, gilos, Nezaradené

Každá spoločnosť si usporiada výchovu a vzdelávanie svojich členov podľa svojich potrieb a záujmov Tomu musí odpovedať i počet a rôznorodosť výchovných a vzdelávacích zariadení a inštitúcií, ktoré sa utvorili aj u nás po politických zmenách systému do dnešnej podoby o čom svedčí aj 14 ministrov školstva od roku 1993 z rôznych strán a hnutí Každý z nich niečo zrušil, alebo pridal, či zmenil, pretože bočné tlaky na nich boli veľké.

Menili sa názvy škôl, ich počty s filiálkami i zakladatelia a s tým i obsah výučby. Aj preto dodnes neexistujú celoštátne učebnice niektorých predmetov a záleží len na riaditeľoch škôl, ktoré učebnice z niekoľkých a od rôznych autorských kolektívov budú v ich škole používané. Boli zrušené SOU financované jednotlivými podnikmi a kde sa vzdelávali a pripravovali na remeslo mladí ľudia aj pre menšie v okolí s príspevkom na svojich budúcich pracovníkov Dnes s primeranou publicitou a chválou sa začína s duálnou výchovou na SOŠ, keď manuálne zručnosti získavajú školáci v zariadeniach niektorých firiem za odplatu. Zabúda sa však na to, že pripravujú mladých ľudí pre svoje firmy, pre seba.

Pletenie hláv učiteľov, či slobodné rozhodovanie má za následok existenciu už troch odborových zväzov(jeden je kresťanský) a teraz nového mimo odbory, ktorým sa stala ISU s ultimatívnymi požiadavkami na okamžité zvýšenie miezd učiteľov od 1.februára, dofinacovanie potrieb škôl a zrušenie dohodnutého hodnotenia učiteľov kreditmi.

To všetko po toľkých zmenách, ktoré boli uskutočnené v našom školskom systéme muselo priniesť vytúžené ovocie tvorcom a poradcom s cieľom zabezpečiť jednoúčelovú výchovu a vzdelanosť s rýchlymi výsledkami slobodne a bez ohľadu na dôsledky pre celú jednu generáciu. Čo sa zatiaľ nepodarilo v kopírovaní zahraničných skúseností z krajiny neobmedzených možností je streľba na učiteľov a spolužiakov v školských budovách. Zatiaľ sa ale darí v usporiadaní lavíc v triedach, čím sa zotrel ten klasický a starším známy tvar: tam je katedra a tu sú lavice so žiakmi. Sú ale aj novátori, keď učiteľ nie je učiteľom, ale akýmsi korektorom nápadov žiakov sediacich okolo neho, alebo voľne sa pohybujúcich po miestnosti. Ale odkiaľ by si mali žiaci myšlienky a nápady do takého brainstormingu brať? Nebolo veľa vecí, za ktoré nás terajší Spojenci v minulých rokoch chválili, ale naše školstvo a jeho úroveň príkladne medzi tie patrilo. Dnešné špeciálne a jednoúčelové vzdelávanie má za cieľ rýchlu prípravu na konkrétnu pracovnú pozíciu u zamestnávateľa bez dlhšej prípravy u neho a bez hlbších a širších vedomostí z príslušného odboru.

A komu to nebude stačiť, má možnosť ísť študovať ďalej za vlastné, alebo financie svojich rodičov, aby tam zostal, pretože u nás je len mizéria. Tak to hodnotia všetci. čo študujú v Štátoch, alebo Británii Ako vidinu, že budeme stále len národ “robošov“ a bez perspektívy. To má byť cieľ, tak je to naplánované?