Bratislava patrí (už len) Bratislavčanom?

4. februára 2015, gilos, Nezaradené

(také bolo predvolebné heslo p. Ivo Nesrovnala)

 

Výsledky komunálnych volieb primátorov a starostov v novembri 2014 sú známe a nové zastupiteľstvá majú za sebou už prvé rokovania i rozhodnutia.

Zaujímavý je pohľad na zastupiteľstvo hl. mesta Slovenska nielen z hľadiska zloženia jeho zástupcov v ňom, ale aj z hľadiska ráznych rozhodnutí nového jeho primátora JUDr. Ivo Nesrovnala, v čase, keď sa už rozhliada po meste a uvažuje, čo zmení.

Zo 17 zástupcov mestských častí v MZ sa do kategórie NEKA v predvolebnej súťaži hlásilo a zasadli do kresiel 8+1 poslancov, čo z pohľadu i laika vytvorí zložité pomery v povolebnej spolupráci. Iste mimoriadne a omylom do kresla si sadla s podporou strany SMER-SD len jedna kandidátka z Podunajských Biskupíc. Je to totiž výrazná črta pre rozhodovania MZ svedčiaca o odmietaní vládnej politiky R. Fica v Bratislave, aj keď zvyšných 8 poslancov začína pôsobiť s podporou rôznych koalícií a ich rôznych interesov v zmysle starého hesla: Všetci proti všetkým.

Dôsledky výsledkov komunálnych volieb v hl. meste budú môcť občania Bratislavy posudzovať spoločne o štyri roky, no niektoré rozhodnutia a kritické slová JUDr. Ivo Nesrovnala, NEKA, primátora už teraz. Všetko začalo jeho rýchlym rozchodom so stranou P. Freša SDKÚ–DS, aby sa stal nezávislým. Od čoho a od koho? Ako poslanec mal možnosť aktívne pôsobiť na rozhodnutia MZ už v minulosti, čo on dnes využíva na kritiku svojho predchodcu p. Ftáčnika a jeho výkony, pretože prácu MZ poznal z vnútra. Predsa zle uzatvorená a nezrušiteľná zmluva na údržbu verejných komunikácií pamätlivým ešte A. Ďurkovským na dobu 30 rokov mal ako skúsený právnik možnosť už dávno preskúmať a hľadať spôsob, ako ju otvoriť v prospech mesta. Teraz, keď napadlo na mestské komunikácie viac snehu, ako limitných 5 cm, znamenajúcich v tomto meste už kalamitu, zistil, že so zmluvou treba niečo robiť a v hlave už má aj ideu, ako sa pred TV kamerou bol už mysliteľsky vyslovil.

Odídený primátor sa veľmi nechválil výsledkami svojho pôsobenia v úrade, no zníženie nadrozmerného dlhu, ktorý zanechali jeho predchodcovia, pokladá za svoj vklad v prospech mesta. Nepohol však so zmluvou, ktorú už spomínaný p. A. Ďurkovský uzatvoril pri predaji pozemkov pod PKO a nový vlastník už viackrát rázne požadoval od mesta, aby budovy PKO dalo zbúrať, pretože na svojom pozemku s developermi chcú už budovať reprezentatívne budovy, ktoré zušľachtia túto zaujímavú časť mesta, ktorú bránia dnešní dôchodcovia pamätajúci tanečné hodiny v PKO. Kde boli a kde sú vtedajší poslanci magistrátu, ktorí súhlasili s takou zmluvou, ktorá je vlastne jedinečná i v civilizovanom svet? Predať pôdu pod vlastným domom.

S veľkou odvahou sa pustil pán Ivo Nesrovnal do riešenia sklzu obnovy Starého mosta zavedením častejších kontrolných dní, ktorých príprava bude zaberať pre reprezentantov Eurovie, ako investora tejto stavby stres a odklon od ich vlastne práce na diele. Problémy kontrolných dní poznám z vlastnej skúsenosti a raz za mesiac bohato stačia, no on ich chce mať každé dva týždne. Naviac zavelil z úradu svojho vrchnostenského, aby od začiatku marca začali práce na moste nepretržite, aj v noci, montáž i stavebné práce súvisiace s montážou. Ide o jeho hlboké nepochopenie plynúce z nedostatku vlastných skúseností, ktoré práce sa môžu vykonávať v nepretržitom režime i v noci nad tečúcou riekou. Možno sa nechal inšpirovať obrázkami z montáže áut v niektorej filiálke zahraničných firiem, kde robotníci pri páse vykonávajú rutinné pracovné úkony s malým pohybom v priestore, čo nie je porovnateľné s montážou dielcov mostnej konštrukcie. Ešte tak betonáž do pripravených bednení, ale montovať v noci? Hrozba sklzu termínu dokončenia mostu a strata nároku na 70% refinancovanie diela by ho bola mala už od decembra viesť k tomu, aby začal rokovania s príslušnými inštitúciami EÚ o odklade konečného termínu dokončenia diela. , no on to ide riešiť takto, rázne a bez primeraných konzekvencií z dôsledkov nedostatočnej ochrany pracovníkov na moste. Jedným z dôsledkov tohto prístupu je prepustenie dopravného inžiniera z funkcie. Čo ten mohol počas uplynulých mesiacov zo svojho postu, okrem prehliadky diela pokaziť? Ani len niečo povedať do celozávodnej dovolenky počas letných mesiacov pracovníkov firiem.

Posledne, ale nie naposledy, spolu s p. P. Pellegrínim, predsedom NR, sa poprechádzali s ochrankou po hlbokej jame povedľa Hradu, kde boli pri hĺbení priestorov pre podzemné garáže pre poslancov a ich hostí, objavené zbytky stavieb, ktoré treba zachrániť pre očakávané návštevy zahraničných delegácií a turistov. Výsledkom ich návštevy bude inštalácia kamier v okolí jamy a pravidelná kontrola postupu prác na záchrane pamiatok, ktoré by nemali byť prekážkou budúcim garážam. Je to moderné a páči sa to.

Keby sa predvolebné heslo p. Ivo Nesrovnala nebolo tak zapáčilo samotným občanom mesta, ktorí zabudli, že na jeho búrlivej výstavbe sa zúčastňujú hlavne ľudia z celého Slovenska, mohla by Bratislava patriť aj vidiečanom. Ale to bude asi ináč, pretože už sa vážne uvažuje o ďalšom obchvate mesta. , ale diaľnica na koniec štátu bude ešte dlho predmetom skúmania rôznych odborníkov. Kto počíta, koľko aktuálnych a denných hlásení je v Zelenej vlne SRo o uzatvorení ciest cez Šturec, Donovaly, Fačkovské sedlo, Vernár, Čertovicu, teraz a v zime a po mnoho rokov? To nie sú problémy Slovenska, ale obchvat, ten áno, ktorý skúmajú odborníci až zo Žiliny.