Totálna komercionalizácia zdravotníckych služieb a zdravia

31. októbra 2013, gilos, Nezaradené

Na úvod jedna tajnička z krížovky: Len choď k lekárovi, choroba sa už nájde

(vietnamská)

Zmeny, ktoré prebiehajú v našom zdravotníckom systém, aj keď sú halené do slov

o lepšej starostlivosti o chorého človeka- pacienta, o vyššej úrovni prevencie a diagnostiky

možných zdravotných defektov u každého občana štátu, ktorú má predsa hradenú zo

zdravotného poistenia, práve pre ich rýchlosť a prevratnosť ,sú málo stabilné Sú to zmeny

celého systému, celoplošné a s ekonomickými dopadmi na štátny rozpočet i peniaze

občanov(podľa ich možností a závažností ochorenia),

Roky som pracoval a viedol skupiny vzdelaných ľudí, síce nie lekárov, ale technikov

a formy ich nátlaku a výhovoriek na prostredie boli a sú rovnaké ako dnes ,keď sa pateticky

stavajú do popredia záujmy o človeka, ale za tým sú aj iné dôvody, ktoré vychádzajú na

povrch postupne a často nezvratne a spolu je ich každým dňom viacej ,len podľa novinových

titulkov.

Skúsenosti majú jednotliví pacienti so svojimi problémami ale aj s celkovou

atmosférou. Sú objektom presunov medzi jednotlivými odbornými pracoviskami lekárov

a dlhými čakacími lehotami. Pacient chodí, alebo je presúvaný, vyšetrovaný a postupne sa na

neho lepia ďalšie neduhy ,choroby a diagnózy, bez znalosti ktorých mohol dlho a nepoznane

žiť To je tá vnútorná, skôr odborná časť zdravotnej politiky, ktorá má aj súvisiacu vonkajšiu

stránku

Práve tá, vonkajšia svojim rozsahom pôsobí na všetkých, zdravých i nemocných

a valí sa na občanov zo všetkých verejne dostupných médií vo forme reklamy, rozhovorov

s odborníkmi na rôzne diagnózy, ale aj na tlačených účelových stránkach v novinách.

Prenikajú vysoko agresívne aj do inscenácií v TV a do filmov. Ak v minulom režime boli

inscenácie v TV skôr povzbudzujúce k práci a svetlým perspektívam nášho života, dnešné sú

tvrdé, včítane príbehov ľudí chorých , závislých od drog a psychicky narušených až po detaily

vrážd a každý deň. Podľa reklamy a tematických príloh v novinách mali by sme byť ale

všetci zdraví ,toľko je rôznych prípravkov na všetko. Na každý neduh je liek, mastička,

olejček alebo pomôcka, ktorá stavia ľudí na nohy aby sa mohli hrať s deťmi, vnúčencami

a pracovať v záhradke .S deťmi na hojdačke, či šmýkačke s úsmevom a umelým chrupom

v ústach.

Chápem ,že dnešná doba je ťažká najmä teraz počas krízy, ktorá trvá už pridlho

a mnohým z nás ide už len o prežitie obrazne i fakticky. Aby médiá mali divákov, čitateľov

a poslucháčov ,radia do svojej edičnej politiky práve zdravotnú tematiku, ktorá vždy bola

zaujímavá a významná, no dnes je surovo spätá s peniazmi a reklamou A čím je väčší ohlas

meraný rôznymi zariadeniami, tým stúpa aj cena za inú reklamu plošnú i textovú so

živými obrázkami. Tí, čo tvoria takú osvetovú politiku a z nej profitujú sa usmievajú, ako

dobre im idú kšefty, veď aj oni chcú žiť na úrovni doby- teda dobre .a iné už ani nevedia.

Tvorcovia ale sedia za našimi hranicami a naši dodávajú len preklady textov k obrázkom

Na záver, iste nie náhodou druhá tajnička z novín :Keby sa o chorobách menej

hovorilo.,..ľudia by boli zdravší

A na pamäť jedna stará reklama Všeho s mírou. Pak ani sklenička červeného nezaškodí

S uctivým pozdravom autor.