Vec verejná,ale prísne tajná.

3. apríla 2011, gilos, Nezaradené

Vedenie trasy dialnice D1 najsevernejšou časťou  Turca je tým najhorším riešením,ktoré sa nedá ospravedlniť pretože znamená zánik obcí Lipovec i Turčianske Kľačany,časti národného parku Malá Fatra,obce Šútovo a ďalší problém kade a ďalej cez Kraľovany.Druhý tunel je neodvratný.

            Možno preto zástancovia tejto trasy o detailoch nehovoria a v médiách sa o tom mlčí.Predovšetkým ale treba uviesť,že kŕčovité pridŕžanie sa tunela zo strany Žiliny po Dubnú Skalu má svoje historické pozadie.Prieskumná štôla,ktorá bola popod Minčol razená v minulosti  mala za cieľ pripraviť na základe zistení geologického stavu tejto časti horstva realizáciu,či zlepšenie podmienok cesty E 18 medzi Strečnom a Vrútkami tým,že nebude prechádzať okolo meandru Váhu,kde sa stretáva rieka so železničnou traťou a čo vždy vyvolávalo problémy s cestnou prevádzkou v predele Malej Fatry.To bola minulosť zapojená do prípravy vtedy,keď o stavbe dialnice ešte nebolo chýru ani slychu.

            Nie je nepochopiteľné,že všetky veľké stavebné organizácie s množstvom subdodávateľov čakajú na veľkú zakázku,ktorá by ich potreby zabezpečila na mnoho rokov dopredu.Už aj tak kdesi v  okolí Turian rýpu bágre a buldozéry do zeminy s tým,že na stavbe dialnice sa pracuje a práve v tom najnevhodnejšom koridore

Prieskumnú štôlňu pred rokmi  razili pracovníci z Banských stavieb Prievidza,ktorí mali skúsenosti s tunelovaním a často ich pozývali do Nemecka,ale aj do Alžírska,kde razili tunel popod horstvo Atlasu pre privadzač vody  k pobrežným častiam krajiny.Dnes také firmy u nás neexistujú,stratili sa .a jej odborníci sa roztratili po svete.

             Ako dosvedčujú faktúry po vystavbe cestného tunela popod Branisko,ale len v jednom profile(o druhom sa ešte dlho hovoriť nebude) ,doteraz účet uzatvorený nebol. A peniaze niekde vo Švajčiarsku sa ťažko hľadajú.Realizátori sa naučili tomu,že najlepšia cesta k rastu nákladov je desiatka dodatkov k pôvodnej cene,ktorá rastie s úmerne s časom.

            Pre lepšiu orientáciu o čom je v blogu reč doporučujem pohliadnúť na terén aspoň v merítku,tkrý sa dá zistiť z mapy špeciálnej