Už aj reklama potrebuje reklamu

7. novembra 2010, gilos, Nezaradené

Už týždne vynášam hromady rôznych reklamných publikácií.ktoré susedia,ale aj  ja nečítajú,ani k svojmu životu nepotrebujú a hádžem ten brak do označeného kontajnera.Chodí ale istý inšpektor(?),ktorý sa pýta,či kolportéri skutočne farebné publikácie i noviny pána Matoviča donášajú.Robí to preto,že účinnosť publikácií je mizerná a zadávatelia reklamy sa domnievajú,že nedošli do rodín a že výsledky sú tomu úmerné a potenciálny zákazník sa nemôže dostať k správam o akciách a fantastických zľavách cien rôzneho tovaru.Niekedy až o 50 %pôvodnej cenyA tak preto musí sa človek pýtať,ako vysoko a nereálne bola stanovená pôvodná cena,keď predajca ju môže znížiť až na polovicu pôvodnej a bez obavy,že na nej stráca a že kvôli tomu pôjde do krachu,alebo v lepšom prípade mu banka požičia,aby si stratu vyrovnal iným produktom.

            Ktorýsi dávny kapitalista(H.Ford) povedal,že i posledných 5 dolárov,ktoré by mu ostali z podnikania venuje na reklamu a podľa toho sa držia všetci dnešní podnikatelia a obchodníci.Nechcú si priznať,či vziať na vedomie,že potrebu nakupovať vyvoláva potreba  mať nakúpený predmet k potrebe,k úžitku a toho,čo má hlboko do vrecka a počíta s každým eurom,či centom nemôže žiadna reklama motivovať k nákupu,čo nepotrebuje.Nechcú vziať na vedomie,že tých chudobných je vždy viac,ako bohatých a tí chodia,ako sami zdôrazňujú nakupovať do Kitsee,alebo do Viedne.kto vie prečo?Azda preto,že tam je tovar,ktorý ich aktuálne zaujíma lacnejší až o 30 %.Ale všetci nemôžeme bývať v okolí hranice.

            Reklama,ako etablované odvetvie obchodu,vzdelanci hovoria,že businessu sa prevalila do všetkých segmentov našeho života.Je o medikamentoch,potravinách,bielej technike,mobilných službách a aparátoch,o pôžičkách, o možnosti stať sa vlastníkom Tatier o autách ,o možnosti požičať si peniaze atď.Vykonáva sa v rozhlase,TV,novinách i na reklamných tabuliach popri cestách.Pre jej prezentáciu sú prerušované dramatické i športové prenosy,dokonca už aj správy  a športové stretnutia.

            Jediný úžitok z toho majú reklamné agentúry,editori reklamných spotov a druhotriedni herci,ktorí prepožičiavajú svoje hlasy a telá stupidnej reklame.V posledných týždňoch,zrejme pre malú účinnosť v známych médiách obťažujú nás agitátori cez telefon.Oslovia a čakajú,že klient bude pozitívne reagovať na ponuku agitátora.Je to ťažký život,keď sú platení za počet tých,čo im skočia na udičku.

            Skrátka demokratický systém kapitalizmu dovoľuje a hlavne vyžaduje reklamu,aby spotreba rástla,aby ľudia kupovali a míňali aj na to,čo nepotrebujú, a aby niekoľkí ,najúspešneší sa prepracovali do časopisu Forbes.

            Keď teraz minister Krajcer odôvodňuje spojenie SRo s STV do jedinej RTS zabúda,že komerčné stanice TV profitujú na reklame,zatiaľ čo verejno-právna len v istom intervale v programe,medzi celkami.Aj  preto Kňažkova JOJ prekročila dlhodobo akceptovateľnú Markízu,že vysiela prasačiny primiešané do reklamy v ktorejkoľvek dobe vysielania aj do ináč zaujímavých dramatických diel(JOJ plus),čo pokladá diváka za tupca,čo čaká len na okamih reklamy v trvaní 5 minút..Ale taký je súčasný svet,v ktorom by H.Ford dal posledných 5 dolárov na reklamu.ale bez záruky,že sa mu vrátia.