Založ si blog

Hore Váhom, dolu Váho(stavo)m

Výstavba a existencia vodných diel a objektov na horných úsekoch Váhu je i bude i v budúcnosti spojená s podnikom Váhostav n.p. Liptovský Hrádok, ktorý teraz v dôsledku zlého riadenia sa dostal do finančných ťažkostí, pri výstavbe vysúťažených a cielene podhodnotených cien prác na diaľnici D1.Záväzky vo výške 136 mil. € a po lehote splatnosti je, ako už akciová spoločnosť, nespôsobilá zaplatiť svojim subdodávateľom na stavbách vôbec, alebo len vo výške 54,4 mil. € postupne z čoho dostanú banky v plnej hodnote 28,3 mil. € a neodkladne. Ostatní vraj, podľa predstáv predsedu vlády, postupne z budúceho zisku! Ale ten sa dá úmyselne skryť v rôznych nákladových položkách a môže byť aj nulový. Kto spočíta kubíky odvezenej zeminy a tie kilometre, čo kedysi sa ešte dalo. Ale dnes?

Stane sa tak v dôsledku rozhodnutia vlády podnik (či firmu?) reštrukturalizovať a nie uviesť firmu do konkurzu. Rozdiel medzi oboma formami konca je v tom, že za pôžičky ručil podnik bankám zálohovaním svojho imania, kým v konkurze by si veritelia rozdelili „rukou nedielnou a spoločnou“ to, čo by zostalo po bilancii a splatení konkurznej podstaty veriteľom aj s bankami. A akú cenu by mal odhad skutočnej hodnoty firmy, ťažko predvídať.

Akokoľvek a čokoľvek bude NR prijímať na hojenie rán veriteľov podniku s prihliadnutím aj ku 1500 kmeňových zamestnancov vo forme účelového zákona, nebude sa to vymykať z existujúceho rámca spoločenstva, v ktorom aj konkurz (verejná dražba) patrí neodmysliteľne k pilierom, na ktorých stojí systém, do ktorého sme sa pretransformovali od roku 1990.

Ide však o niečo iné, o čom sa zatiaľ nehovorí, alebo nepremýšľa a tým je budúca sociálna istota a existencia práce pre zamestnancov Váhostavu, ale aj budúcnosť vlastného diela, diaľnice D1. Predsa tí zamestnanci napriek neistote a otrasom zo strachu o svoju prácu a rodiny sú pre dielo potrební a rovnako môžu byť zaradení ako teraz na Váhostave. Alebo úseky, ktoré vysúťažil podnik s najnižšou cenou ponuky, budú opustené a diaľnica sa nedobuduje v niektorom z početných náhradných termínov? Určite nie a práce na diele budú pokračovať. Ukáže sa tiež, kto zo subdodávateľov Váhostavu skutočne zanikne v dôsledku vyhlásenej reštrukturalizácie a nedostatku vlastného kapitálu platiť ďalej svojich pracovníkov na stavbe, materiál, energie a odvody, a kto prežil. Ako vždy, najhoršie na tom budú jednotliví živnostníci, vykonávajúci špeciálne práce s vlastnou zodpovednosťou za seba, do ktorej pozície ich dotlačil slobodný podnikateľský systém.

Keď existuje konkurencia, potom by mala NDS ako investor v zapätí odháňať záujemcov o práce na diele všade tam, kde zlyhal Váhostav. Alebo bude stačiť, že vzniklé škody pôjdu na vrub tých, čo ich nezavinili?

Keď pred časom, na začiatku prvých informácií o problémoch tejto firmy znázorňovali médiá schémy o vlastníckych vzťahoch a vlastníctve, na vrcholku pyramídy stál Váhostav a jeho majiteľ Juraj Široký a potom smerom nadol sa vlastnícke účasti rozširovali až skončili u nepoznaných, ale skutočných majiteľoch a tí sú a budú stále v anonymite a tak budú mimo trestnej a majetkovej zodpovednosti za svoje dielo, na ktorom je založený existujúci spoločenský systém chránený zákonmi.

Predsa tržby za práce pre NDS existovali, ale kam boli odvádzané sa občianska verejnosť dozvedieť nesmie, pretože by bola porušená ochrana bankového tajomstva.

Ináč p. Juraj Široký začínal svoju podnikateľské kariéru ako výkonný šéf spoločnosti HC&CS (Harvard Capital &Consulting Slovakia v službách Viktora Koženého. Stačí?

 

Spomínam na Kubu

01.12.2016

Pravidelná linka ČSA z Prahy do Havany mala technické medzipristátie na letisku Montreal a personál letiska už poznal zloženie cestujúcich, ktorí počas neho prezerali výlohy free shopov. Nechtiac viac »

Vždy ide o peniaze

26.11.2016

Najnovšie a čo obšírne zamestnáva TIS a médiá sú výlohy ministerstva zahraničných vecí na umelecké akcie spojené s našim predsedníctvom v Rade EÚ. Že boli vysoké a presahovali stanovený viac »

Na čo sa pán Matišák nepýtal

20.11.2016

Jacques Rupnik v rozhovore s Andrejom Matišákom niekoľko krát opakoval, že „liberálna demokracia je nielen najprijateľnejší, ale aj najdôstojnejší politický systém“ Je to jeho názor viac »

Peniaze, dolár, jen, euro, libra

Svetová ekonomika sa vracia do normálu, tvrdí banka bánk

25.06.2017 22:47

Rast svetovej ekonomiky sa vracia do normálu, tvrdí banka BIS. Zároveň odporúča skončiť s nízkymi úrokmi a varuje pred snahami zvrátiť globalizáciu.

TURKEY-LGBT/PRIDE

Turecká polícia si tvrdo vynútila zákaz pochodu homosexuálov

25.06.2017 21:30

Pochody za práva LGBTI komunity sa konali vo viacerých európskych aj amerických mestách. V Istanbule polícia proti sprievodu, ktorý úrady zakázali, tvrdo zakročila.

Graf, lupa, čísla, peniaze, ekonomika, euro

Taliani zatvoria dve banky, môže ich to vyjsť až na 17 miliárd eur

25.06.2017 21:20

Taliansko prispeje na riadenú likvidáciu dvoch regionálnych bánk sumou 5,2 miliardy eur, ale celkové náklady môžu byť až 17 miliárd eur.

volkswagen, protest, štrajk,

Štrajk vo Volkswagene sa skončil, mzdy porastú o 14,2 %

25.06.2017 20:39, aktualizované: 20:50

Štrajk v slovenskom Volkswagene sa skončil. V pondelok o 6:00 sa výroba obnoví v plnej miere.

gilos

Moje príspevky k minulému, súčasnému a možno, podľa toho ako som si to za tie roky uvedomoval, pozoroval, sledoval a žil, aj budúcemu občianskemu životu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 381
Celková čítanosť: 562932x
Priemerná čítanosť článkov: 1478x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy