Založ si blog

Kde je cieľ a kde sú cesty?

Je najjednoduchšie mizériu v našom školskom systéme koncentrovať do všeobecnej

frázy – absencia priorít každej vlády po roku 1989 (M.Fronc).Výsledkom riešení budú

odborné komisie, poradné orgány a vytvorenie časových plánov na zlepšenie stavu až pokiaľ

budú za nami v hodnotení 15 ročného dorastu žiaci z Chile a z Mexika (už aj

z USA).Vzdelanostná úroveň 15 ročnej omladiny je však nebezpečná vzorka pre pokračujúce

vzdelávanie na stredných a následne aj na vysokých školách. K príčinám stavu, do ktorého sa

naše školstvo (ale nie len ono) prepracovalo usilovným experimentovaním a zmenami sa

odborníci s nástrojmi a logikou ,ktoré politicky a obecne tvorili ,nemôžu dostať, pretože by

negovali to, na čom sa zhodovali od prvopočiatku zmien po roku 1989.

Koľko rečníkov sa vystriedalo na tribúnach, z ktorých odsudzovali rôzne neprávosti

totalitného režimu a medzi ktoré patril nespochybniteľne a neskoršími zmenami naprávaný

školský systém. Hlavný dôraz kritiky vtedajších politikov bol kladený na ucelený školský

systém z dôb predmnichovskej republiky a limity pre prijímanie žiakov a študentov na rôzne

smery vzdelávania .Neprávosti sa odstránili a začali vznikať nové školy, nové študijné

odbory a názvy rôznych typov škôl, ktoré dodnes pôsobia a vzdelávajú špecializovaných

rýchlokvasených vzdelancov s rôznymi titulmi. Dôraz bol položený na prideľovanie

prostriedkov na proces výučby podľa počtu žiakov a študentov a tak riaditelia škôl nelenili

a zvyšovali počty až na povolené limity žiakov v triedach.- náborom a inzerciou. Vytvorila sa

skutočne hustá sieť vysokých škôl s označením univerzita V niektorých mestách aj tri

a s niekoľkými filiálkami v okresných mestách Slovenska. Nastal čas (garantov študijných

odborov) cestujúcich profesorov., ktorých úväzky prekračovali počet hodín v týždni.

Podľa amerických skúseností bol položený dôraz na výchovno-vzdelávací proces

v rôznosti, kedy kvalita nutne utrpela ujmu. Veď dá rozum, že rast počtu škôl s roztodivnými

názvami odborov sprevádzal nedostatok kvalifikovaných a skúsených pedagógov, najmä na

vysokých školách. Kde ich a tak rýchle brať?

Zásadne zlým rozhodnutím každej ponovembrovej vlády a tých, čo rozhodovali

o privatizácii väčších štátnych podnikov pôvodne s vlastnými odbornými učilišťami ,niekde

aj so strednými, bolo to, že do privatizačného balíka nebolo možné previesť výchovu

vlastného odborného dorastu v nich.. A tak sa z učilíšť, stali postupne odborné školy

v pôsobnosti štátu, ale aj so zmenami v prospech teoretického vyučovania a bez návykov

k zručnosti a fyzickej práci Teraz firmy vo vlastníctve cudzích majiteľov hľadajú odborníkov,

no pamätajú , že prišli k nám podnikať a nie vychovávať dorast pre vlastné potreby. V iných

krajinách, kde majú filiálky svojich materských im stačí zácvik domácich robotníkov na

rutinné opakujúce sa činnosti pri pásoch a také postupy používajú aj u nás. Je to lacné

a efektívne pre kopenie zisku na ďalšie podnikanie a nákup závodov. Zacvičení pracovníci sú

ľahšie manipulovateľní a prví pri prepúšťaní z akýchkoľvek dôvodov. Aj pestrá forma

pracovných pomerov tomu nasvedčuje. Sú najímaní, ako nevoľníci cez agentúry, na určitú

pracovnú dobu a len niekoľkí na pracovný pomer na dobu neurčitú. Tieto formy za pomoci

našich podnikateľov sa veľmi rýchle udomácnili aj u nás ,ako cena za slobodu a individuálnu

zodpovednosť za ňu.

Napravil sa aj toľko kritizovaný a za pískania davu odsúdený systém smerných čísiel

prijímania žiakov do stredných a na vysoké školy. Teraz môže ak má otec peniaze nad 10

tis.€ každý študovať čo chce a kde chce i s diplomom. Len o zamestnanie sa deti našej

buržoázie nemusia starať, ostatní chodia, vypisujú životopisy a rôzne formuláre ako chcú

firme pomôcť v jej napredovaní. A keď nepomôže ani to, skončia na úradoch práce, alebo cez

personálne agentúry sa môžu prepracovať do sezónnej reštaurácie na umývanie riadu, alebo

za opatrovateľov starých a solventných osôb niekde pod Alpami.

Spomínam na Kubu

01.12.2016

Pravidelná linka ČSA z Prahy do Havany mala technické medzipristátie na letisku Montreal a personál letiska už poznal zloženie cestujúcich, ktorí počas neho prezerali výlohy free shopov. Nechtiac viac »

Vždy ide o peniaze

26.11.2016

Najnovšie a čo obšírne zamestnáva TIS a médiá sú výlohy ministerstva zahraničných vecí na umelecké akcie spojené s našim predsedníctvom v Rade EÚ. Že boli vysoké a presahovali stanovený viac »

Na čo sa pán Matišák nepýtal

20.11.2016

Jacques Rupnik v rozhovore s Andrejom Matišákom niekoľko krát opakoval, že „liberálna demokracia je nielen najprijateľnejší, ale aj najdôstojnejší politický systém“ Je to jeho názor viac »

boston, protest,

V Bostone demonštrujú konzervatívci aj antifašisti, dochádza k drobným potýčkam

19.08.2017 20:07

V americkom Bostone sa v sobotu konajú dve súbežné demonštrácie.

vlak, cesta, zeleznica

Počet obetí železničného nešťastia v Indii stúpol na 23

19.08.2017 19:11

Počet obetí sobotňajšieho železničného nešťastia v indickom štáte Uttarpradéš stúpol na 23, ďalších najmenej 81 ľudí utrpelo zranenia.

Miroslav Lajčák

Poradcom Lajčáka v OSN bude ekonóm Jeffrey Sachs

19.08.2017 17:36

Americký ekonóm a profesor prestížnej Kolumbijskej univerzity v New Yorku Jeffrey Sachs bude pôsobiť ako externý poradca predsedu 72. Valného zhromaždenia Organizácie Spojených národov Miroslava Lajčáka.

Počasie zúčastnením počas festivalu prialo.

Tragédia na rakúskom festivale, na ľudí sa zrútil stan. Dvaja mŕtvi a 120 zranených

19.08.2017 16:17

Rakúske úrady v sobotu poobede aktualizovali počet zranených pri tragédii na festivale, na ktorom sa v piatok neskoro večer počas silnej búrky zrútil stan.

gilos

Moje príspevky k minulému, súčasnému a možno, podľa toho ako som si to za tie roky uvedomoval, pozoroval, sledoval a žil, aj budúcemu občianskemu životu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 381
Celková čítanosť: 572356x
Priemerná čítanosť článkov: 1502x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy