Založ si blog

Ako známkovať reformátorov školstva?

Správa ministra  školstva p.Čaploviča o stave nášho školstva iste nie je samoúčelná, teda taká výročná, ale dôvodná pre stav, do ktorého školstvo voviedli postupne naši reformátori na základe nespokojnosti s minulým stavom a hlasom z davu, aby každý mohol študovať čo chce. Stalo sa.

Jednou z prvých zmien bola slobodná voľba vzdelávania, systém škôl, zrušenie pôvodnej skladby vyučovacích predmetov, zbavenie sa nepohodlných učiteľov zaťažených starým myslením, povýšenie odborných učilíšť na stredné odborné školy, nárast počtu fakúlt na existujúcich vysokých školách, zmena ich názvu i nové vysoké školy podľa želania, nie podľa potrieb aj keď odôvodnených záujemcami o posty dekanov i rektorov a ľudí okolo nich.

Dnes zástupcovia podnikateľských spoločností požadujú, aby rástol počet vzdelaných remeselníkov vzdelávaných v príslušných školách, či učilištiach, možno s iným názvom, no plánovite, podľa potrieb(bŕŕ, aké odporné slovo plánovité a v tržnom prostredí) Kto si pamatá,  alebo bol priamo pri tom, že existovali smerné čísla pre počet jednotlivých druhov remeselníkov, ale aj pre počet prijímaných študentov na vysoké školy? Dodnes tí, čo sa nedostali do vzdelávacieho procesu pre nedostatok schopností, alebo talentu sťažujú si na režim, že ich diskriminoval za politickú orientáciu ich rodičov, alebo chodenie do kostola a majstri pera využívali dlho tieto vzdychy ako doklad o podobe minulého režimu. Áno bol výber, ale len pre štúdium na zahraničných vysokých školách, ale aj tam platilo, že len jeden z rodiny mohol

Centrálnym orgánom pre vydávanie smerných čísiel prijímania mladých ľudí do škôl bola na základe smerníc o raste národného hospodárstva Slovenská plánovacia komisia a dnes chce podobnú funkciu stanovovania smerných čísiel(možno, že z dôvodov politických sa to celé  bude menovať ináč) vykonávať isté konzorcium veľkopodnikateľov a ich firiem Problém bude v tom, že ako sponzori škôl, prípadne priamo ich zriaďovatelia budú vykonávať istý tlak, ako by mali podľa nich školy vyzerať. Ale i tak v učňovskom školstve, keď vačšie firmy  mali svoje OU bude to návrat k tomu, čo tu už bolo v minulosti. Aj preto treba súhlasiť s tým, že každé učilište bude mať inú podobu. špecifickú ,spojenú s výrobným programom firmy. No problém bude v tom, že tieto bohaté firmy budú to presadzovať cez zriaďovateľa, teda štát, pretože doteraz v novom zriadení sa zbavili všetkých činností ktoré nesúvisia priamo s programom firmy a chcú mať hotovú pracovnú silu. Podielať sa  to áno, ako vo futbale, či hokeji a hovoriť do všetkého., čo sa im nezdá. .Takto môžu kritizovať štát, že robí pre nich málo.

Iný je problém vo výchove vysokoškolsky vzdelaných odborníkov, kde už teraz žiadajú podnikatelia hotových špecialistov vyhovujúcich ich potrebám, ktorí si rovno zo školy sadnú na konkrétnu stoličku v ich  zariadení, no aby mali prax a ovládali cudzie jazyky(aspoň dva).I to svedčí, že o výchovu za vlastné prostriedky záujem  nemajú.

Kedysi a dávno podielal som sa na vyhodnotení istej odbornej ankety, ktorá by i dnes mala svoj význam. Išlo o špecifickú oblasť, ako dosiahnuť, aby študenti technických smerov boli schopní absorbovať sumu narastajúcich informácií a práve v odboroch, ktoré na vysokej škole študujú.. A tam, na rozdiel od dnešných požiadaviek podnikateľov dospeli sme celoštátne k zhode, že sumu informácii treba koncentrovať, zbaviť špecifických znakov a tak, aby zostali len bázické informácie, definujúce príslušný odbor a nie hotových, špecificky orientovaných odborníkov, ktorí po strate pracovného miesta z dôvodov rôznych nenájdu odpovedajúcu pozíciu v okruhu svojho bydliska, či štátu V dnešnej podobe takto odchádzajú naši do cudziny a k nám sa nik až tak nehrnie .náznak, že by sa to zmenilo neexistuje.

Aj preto dnešní radcovia i poradcovia by mali vziať do úvahy škody, ktoré zavinili reformátori vzdelávacieho procesu tým, že ich nápady viedli k produkcii ľudí nevhodných pre aktuálny trh práce ale aj pozitíva z minulosti, keď síce bolo menej demokracie, ale boli aj pracovné miesta.

 

W  O W

Spomínam na Kubu

01.12.2016

Pravidelná linka ČSA z Prahy do Havany mala technické medzipristátie na letisku Montreal a personál letiska už poznal zloženie cestujúcich, ktorí počas neho prezerali výlohy free shopov. Nechtiac viac »

Vždy ide o peniaze

26.11.2016

Najnovšie a čo obšírne zamestnáva TIS a médiá sú výlohy ministerstva zahraničných vecí na umelecké akcie spojené s našim predsedníctvom v Rade EÚ. Že boli vysoké a presahovali stanovený viac »

Na čo sa pán Matišák nepýtal

20.11.2016

Jacques Rupnik v rozhovore s Andrejom Matišákom niekoľko krát opakoval, že „liberálna demokracia je nielen najprijateľnejší, ale aj najdôstojnejší politický systém“ Je to jeho názor viac »

prešov, protikorupčný pochod

Aktivisti blokovali priechody v desiatich mestách a obciach Prešovského kraja

22.06.2017 18:09

Na priechodoch pre chodcov v desiatich mestách a obciach okresov Prešov a Svidník popoludní pol hodiny bola blokovaná doprava.

ukrajina

Približne 500 ukrajinských veteránov z Donbasu spáchalo samovraždu

22.06.2017 16:35

Približne 500 ukrajinských vojakov, ktorí sa zúčastnili protiteroristických operácií na východoukrajinskom Donbase, spáchalo potom samovraždu.

Robert Fico

Fico: Témou summitu číslo 1 je bezpečnosť

22.06.2017 15:44

Zasadnutie Európskej rady v Bruseli by malo byť podľa premiéra Roberta Fica konštruktívne. Hlavnými témami budú pritom bezpečnosť – vonkajšia aj vnútorná.

Irak, Mosul, vojak, utečenec, policajt, IS

Vieme, že Európa nie je supermarket, reaguje Poľsko na Macronovu kritiku

22.06.2017 15:43

Poľsko vo štvrtok neústupčivo zareagovalo na vyjadrenia francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona, ktorý kritizoval niektoré európske štáty za ich postoj v otázke utečencov.

gilos

Moje príspevky k minulému, súčasnému a možno, podľa toho ako som si to za tie roky uvedomoval, pozoroval, sledoval a žil, aj budúcemu občianskemu životu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 381
Celková čítanosť: 562301x
Priemerná čítanosť článkov: 1476x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy